Peliohjelmat

Ace Attorney – Hitti vai huti?

la 12:00 - 13:00
Huone: Move 2 Auditorio
Ace Attorney -pelisarjan ensimmäinen osa ilmestyi Nintendo DS:lle 12 vuotta sitten ja 2016 peli sai itselleen animesovituksen. Oliko anime mistään kotoisin vai antoiko se täysin väärän kuvan pelisarjan tapahtumista?

Tule kuuntelemaan kuinka pelisarjan pitkäaikainen fani vertailee peliä ja animesovitusta keskenään. Luvassa on spoilereita, mutta puheenaiheet pyritään pitämään niin aloittelijoille kuin konkareille sopivina.

Kuoleman monisyiset roolit JRPG:issä

la 13:00 - 14:00
Huone: Move 1
Kuolema, kuoleman avatarit ja kuoleman vastustaminen ovat kaikki toistuvia elementtejä japanilaisissa roolipeleissä. Tämä luento käsittelee sitä, miten nämä elementit esitetään, mitä mahdollisia eroja niillä on eri peleissä ja mitä mahdollisia vaikutteita japanilaisella yhteiskunnalla voi olla siihen, miten kuolema on peleissä esillä.

Videopeleistä animeksi

su 11:00 - 13:00
Huone: VR Teatteri
Miksi joistakin peleistä tehtiin animeversiot ja toisista animeista pelit? Onko anime aina parempi vai pilaako se pelin luoman tunnelman? Käsittelemme pelejä ja niille tehtyjä animeversioita, mitkä onnistuivat ja mitkä taas epäonnistuivat yrityksessään? Tuliko joistakin hittimenestyksiä, ja millä tavoin menestys saavutettiin? Oliko avuksi otettu magiaa, tuuria vai kenties taitavia tekijöitä ja ymmärretty uskollista fanikuntaa? Käsittelemme ainakin Castlevaniaa, Tekkeniä ja Devil May Cry:ta.

Nintendon villimpi historia

su 13:00 - 15:00
Huone: Move 1
Kaikki meistä tuntevat Nintendon yhtenä maailman suurimmista pelijulkaisijoista ja konsolivalmistajista. Harvempi kuitenkin tietää, mitä kaikkea tunnetun japanilaisfirman toimialaan on kuulunut ennen ensimmäisiä pelikonsoleita 70-luvulla. Luennolla pureudutaan pääasiassa Nintendon noin 90 ensimmäiseen vuoteen toimialavaihdoksineen, hieman jännempiä yksityiskohtia unohtamatta ja yakuza-kytköksiä säästelemättä. Samalla tutkitaan, miten tämä historia näkyy nykyaikana.

Omenageelejä ja suuria tunteita: 20 vuotta Tales of -pelejä

su 10:00 - 12:00
Huone: Move 2 Auditorio
Bandai Namcon Tales of -pelisarja ohitti hiljattain 20 vuoden rajapyykin. Mikä on pelien suosion taustalla, entä mikä mahtaa olla muuttunut yli 20 vuoden aikana? Tällä luennolla pyrimme käsittelemään pelisarjan historiaa sekä sen sisällään pitämää symbolismia perusteellisesti. Lisäksi kiinnitämme huomiota sarjan toistuviin teemoihin sekä siihen, mikä tekee Tales of -peleistä pelisarjalle tyypillisen tunnusomaisia. Varoitus: luento saattaa sisältää spoilereita. Tervetuloa!

Ginga Room & Pelihuone

la 11:00 - 19:00 & su 10:00 - 15:00
Huone: Aula
Hopeanuoli-teemahuone, jossa voi hengähtää conihulinan keskeltä lukemaan mangaa ja piirtelemään. Paikan päällä voi myös pelata Hopeanuoli-onnenpyörää, tutustua Hopeanuoli-faniyhdistykseen sekä tietenkin tavata muita Gingan ystäviä.

Ginga Room on auki koko tapahtuman ajan.

Tilan pelihuoneessa voit kokeilla myös Weiss Schwarz -korttipeliä ja muita pelejä.